INFOSENTER FOR INKASSOSAKER

Registrer inkassosaker og betalinger i infosenter:
Innlogging for oppdragsgivere:  Logg inn                            Klikk her for informasjon om infosenteret

71 68 54 40 !!! Ring for brukernavn og passord eller hvis du vil ha veiledning for å logge inn på infosenteret. 

Innmelding av inkassosaker uten å registrere i infosenter kan fortsatt gjøres slik:
Fakturakopi sendes til et av følgende alternativer:
1. Dahl Inkasso AS, boks 2283, 6503 Kr.sund
, eller til
2. ordre@dahlinkasso.no eller til
3. fax 71 68 54 41
Mottatte betalinger på allerede innmeldte inkassosaker kan også meddeles til ovennevnte postadresse, mail eller fax.

Har du mottatt et betalingsvarsel i posten? Hvis du har mottatt brev vedrørende inkasso fra oss kan du finne nyttig informasjon om hva du kan gjøre videre her.
Våre betalingsvarsler inneholder brukerid(saksnummer) og passord som gir deg tilgang til skyldnerweb med info om din inkassosak.

Mottatt kravbrev - hvorfor?

Du har mottatt et kravbrev fra oss fordi vår oppdragsgiver som du har handlet hos ikke har registrert noen betaling fra deg til tross for at kravet forlengst er forfalt til betaling.

Mottatt kravbrev - hva skjer?

Du betaler kravbrevet innen oppgitt forfallsdato og saken er ute av verden uten at du påføres ytterligere omkostninger.

Feilaktig krav

Hvis du feilaktig har mottatt et krav må du ta kontakt f.eks via vår "Skyldnerweb" med brukerid og passord som oppgitt i kravbrevet fra oss eller til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.. Det er viktig at du straks sier i fra slik at vi får sjekket opp saken og slik at du unngår å motta flere unødvendige kravbrev. Hvis du allerede har betalt kan din betaling og kravbrevet ha krysset hverandre i postgangen - sjekk datoene for din betaling og vårt kravbrev. Hvis disse har krysset hverandre er alt sannsynligvis i orden. Har du imidlertid betalt lenge før vårt kravbrev er postet bør du melde fra og oppgi betalingsdato og til hvilken bankkonto det er betalt til.

Uenig i kravet

Dersom du er uenig er det viktig at du tar kontakt og meddeler at du har en innsigelse mot kravet. Du må beskrive beskrive grunnlaget for at du fremmer en innsigelse så nøyaktig som mulig. Er du uenig i deler av kravet kan du gjøre opp den delen du ikke er uenig i og holde igjen et beløp for den delen av kravet som du bestrider i din innsigelse.
I kravbrevet finner du et telefonnummer og en mailadresse som du kan benytte for å fremme innsigelsen eller du kan gå inn på vår "Skyldnerweb" og rapportere derfra - brukerid og passord finner du i kravbrevet.
Straks vi mottar innsigelsen vil videre saksgang og utsendelse av kravbrev stanse opp mens innsigelsen blir gjennomgått sammen med vår oppdragsgiver.

Har problemer med å kunne betale

Hvis du har mottatt et kravbrev fra oss og ikke kan betale alt du skylder må du straks ta kontakt med oss. Du informerer da om din økonomiske situasjon og ber om å få en utsettelse på hele eller deler av kravet evt. ber om en avdragsordning.

Har mottatt et skriv fra Forliksrådet om Forliksklage - hva skjer?

Saken er nå til behandling i Forliksrådet og alle henvendelser om saken må nå rettes direkte til Forliksrådet. Les nøye gjennom informasjonen du har mottatt fra Forliksrådet og responder på evt spørsmål og evt møteinnkallelse. Forliksrådet vil forsøke å megle mellom partene etter at partene hver for seg har fått legge frem sin side av saken. Hvis megling ikke fører frem kan Forliksrådet hvis de mener saken er tilstrekkelig opplyst avsi dom i saken.

Har mottatt et skriv fra Namsmannen om Utleggsbegjæring - hva skjer?

Saken er nå til behandling hos Namsmannen og alle henvendelser om saken må nå rettes direkte til Namsmannen. Les nøye gjennom informasjonen du har mottatt fra Namsmannen og responder på evt spørsmål. Namsmannen kan legge ned utleggstrekk eller utleggspant i lønn, pensjon, bankkonto, eiendom, bil mv hvis han finner det formålstjenlig.

Har mottatt et skriv fra Tingretten om tvangsdekning - hva skjer?

Etter at namsmannen har tatt pant i f.eks en eiendom kan det begjæres tvangssalg av eiendommen til Tingretten. Tingretten vil da
oppnevne en medhjelper (eiendomsmegler) som legger eiendommen ut for salg. Evt henvendelser må på dette stadiet rettes til Tingretten.

Har mottatt skriv om betalingsanmerkning?

For privatpersoner så registreres betalingsanmerkninger 30 dager etter rettslige skritt. Før betalingsanmerkningen registreres hos kredittopplysningsbaene så er de pliktig å informere om dette i et eget skriv. slik som du har mottatt. Du vil ikke få lån i banker og andre kredittinstitusjoner så lenge du er registrert med betalingsanmerkninger. Hvis kravet gjøres opp vil betalingsanmerkningen bli slettet.

 _____________________________________________________________________________________________________________

Gode råd når regningene blir mange  (Norske Inkassobyråers Forening)

Hva bør du gjøre når du mister oversikten over regningene dine? Vi gir deg noen gode tips og råd for hvordan du kan få kontroll og gjøre opp ubetalt gjeld.

1. Åpne konvolutten(e)
Mange med betalingsproblemer utvikler "vinudskonvolutt-syken", der nye purringer bare legges til side uten å bli åpnet. Det er ingen varig løsning - du må ta tak i problemet.

2. Kan du ikke betale ved forfall
Ta kontakt med inkassobyrået med en gang. Hvis du viser evne og vilje til å gjøre opp for deg, finnes det som regel en løsning.
 
3. Prioriter inkassogjeld
Inkassogjelden blir dyrere jo lenger du utsetter den. Prioriter å betale ned denne først. Det er også lurt å kontakte andre kreditorer før deres regninger forfaller, for å se om du kan få utsettelse eller mulighet til å dele opp summen i mindre avdrag. Skaff deg oversikt over økonomien din.

4. Svært mange inkassosaker skyldes forbruksgjeld
Finn ut hvilke utgifter som er nødvendige, og hvor du kan kutte. Synes du det er vanskelig, tilbyr alle kommuner i Norge en gratis økonomisk rådgiver som kan hjelpe deg.

5. Gjør opp før saken havner i rettsystemet
Å få et inkassokrav er dyrt, men om saken blir oversendt Namsmannen blir det å havne i namsretten enda dyrere. Der kan det i verste fall ende med at du får en kjennelse om tvangssalg av eiendelene dine.

6. Ikke ta opp nye lån eller bruk kredittkortet for å dekke gammel gjeld
Ny gjeld løser ikke dine økonomiske problemer.

7. Du kan få hjelp
Alle kommuner tilbyr gratis gjeldsrådgivning. Ta kontakt med kommunen du bor i for mer informasjon om dette. Du kan også kontakte NAV's gratis rådgivningstelefon på 800GJELD (tlf 80045353).


 

 

 

Dahl Inkasso AS

Besøksadresse:
Verkstedveien 11
6517 Kristiansund N

Postadresse:
Postboks 2283
6503 Kristiansund N

Telefon/epost:
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
T: 71 68 54 40
F: 71 68 54 41

Bli kunde på 1-2-3

ny-kunde-thumb

Her kan du enkelt registrere deg som kunde.
Les mer

Mottatt krav?

mottatt-krav-thumb

Hvis du har mottatt krav, kan du få tips og råd her. 
Les mer